lauantai 7. heinäkuuta 2012

Lauantai 07.07.2012 - Milford Sound

”Menisitkö Egyptiin, muttet näkisi Gizan pyramideja, entäpä Sydneyhyn, muttet näkisi oopperataloa? Tai Roomaan ja sivuuttaisit Pisan kaltevan tornin?” Näillä esimerkeillä kuskimme Soap kuvaili edellisenä päivänä tilannetta, jos tulisimme Uuteen Seelantiin emmekä näkisi Milford Soundia. Olimme suunnitelleet kuitenkin Brunette-Heidin kanssa kyseistä matkaa jo ennen maailmanympärysmatkan aloittamista eli laitoimme nimemme listaan heti ensimmäisinä. Matkan hinta oli 93 euroa ja se sisälsi bussikuljetuksen Milford Soundiin ja takaisin Queenstowniin sekä opastetun laivamatkan paikan päällä. Milford Soundista mainittakoon sen verran, että se tunnetaan maailman kahdeksantena ihmeenä ja paikka on kuvatuimpia maisemia Uudessa Seelannissa. Milford Sound on kaunis vuono Eteläsaaren länsirannikolla, jota pääsee ihastelemaan risteilijäaluksesta käsin. Milford Sound on kylänä hyvin pieni sisältäen ainoastaan muutaman majapaikan, ravintola-baarin sekä sataman, josta risteilyt päivittäin lähtevät.
Lähdimme tälle ikimuistoiselle nähtävyysmatkalle klo 6.30 aamulla hostelimme lähettyvillä olevan matkatoimiston edustalta. Olimme paikan päällä jo hyvissä ajoin 6.15 ja yritimme koputella toimiston oven toisella puolella olevalle työntekijälle. Olisi ollut ihana päästä lämmittelemään pakkasesta sisälle lämpimään (tiedän, emme ole tavallisia sisukkailta suomalaisia kylmyyden suhteen), mutta hän näytti meille tylysti kymmentä minuuttia. Juoksimme kadun toisella puolella sijaitsevalle McDonaldsille, mutta sielläkin työntekijät kertoivat avaavansa vasta viidentoista minuutin päästä. Heidän ilmeestään näki pientä sääliä meitä palelevia Heidejä kohtaan, mutta yleiset aikataulusäännöt menivät kuitenkin tässäkin tilanteessa edellemme.
Pidimme itsemme liikkeessä ja pääsimme vihdoin pitkän kymmenen minuutin päästä toimistoon sisään. Ovesta käveli pian sisään myös neljä tuttuamme Magic-bussistamme! He toivat mukanaan uskomattoman ihanan tuoreen leivän tuoksun, jota meistä Heideistä ei kumpikaan pystynyt vastustamaan. He olivat poikenneet kulman takana sijaitsevassa leipomossa ja ostaneet aamupalaa matkaa varten. Meillä oli vajaa kymmenen minuuttia aikaa bussin lähtöön eli olimme siinä samassa ulkona Brunette-Heidin kanssa ja kipitimme leipomoon niin nopeasti kuin jaloista pääsimme (olihan tätä pikakävelyä ehditty jo treenaamaan matkamme aikana!). Valitsimme tiskiltä vasta valmistetut täytetyt leivät Chai latteja unohtamatta ja juoksimme takaisin bussillemme. Meitä oli siellä vastaanottamassa hieman tyypillistä merimiestä muistuttava viiksikäs herrasmies. Perinteinen esittäytymisemme as ”two Heidis” sai leveän hymyn tämänkin miehen kasvoille ja saimme aloittaa uutta matkaamme jälleen bussin tunnetuimpina matkalaisina.. ;)
Olimme valvoneet edellisenä iltana bussiporukkamme kanssa hieman myöhempään eli ensimmäiset kaksi tuntia nukuimme oikein mukavasti lämpimillä bussin penkeillä. Ulkona oli vielä pimeää lähtiessämme matkaan parkkipaikalta eli emme onneksi jääneet mistään jälkeen nukkumisemme aikana. Pysähdyimme aamupalle pieneen kylään puolessa välissä matkaamme ja saimme kuskiltamme ruhtinaalliset 30 minuuttia aikaa syömiseen. Bussikuskimme muistutti selkeästi meitä rest stopille saavuttuammr, että jättäisi taakseen kaikki myöhässä tulevat matkalaiset. Huolehdimme siis Brunette-Heidin kanss siitä, että olisimme viimeistään viittä minuuttia vaille lähtöajan nousemassa bussiin sisään. Kävely tai liftaaminen Milford Soundiin ei tässä kohtaa kuulostanut erityisen houkuttelevalta vaihtoehdolta!
Ehdimme onneksi kaikki kyytiin mukaan ja jatkoimme kylläisinä matkaamme eteenpäin. Tässä vaiheessa ajoamme bussikuskimme innostui avaamaan kunnolla suunsa ja ryhtyi valistamaan meitä talven tuomista haitoista liikenteelle. Musta jää tuntui olevan hänen kestosuosikkiaiheensa ja siitä hänellä riitti juteltavaa pitkin matkaa. Me suomalaistytöt katsoimme toisiimme hölmistyneenä näiden keskusteluiden aikana, sillä olihan nämä jo melko tuttuja asioita meille jään ja lumen kansalaisille! :D
Ennen Milford Soundiin saapumista otimme kuvia eräällä vuorten ympäröimällä maisemapaikalla ja ihmettelimme porukalla kenkiemme alla narskuvaa lunta! (Me suomalaistytöt päätimme tällä kertaa ihmetellä maisemia bussin ikkunasta!). Viimeisellä pysähdyspaikalla ennen Milfordia kuvasimme vielä kesyn tuntuista vuoristopapukaijaa, joka oli meille kaikille matkalaisille ennennäkemätön tuttavuus! Oli hämmästyttävää ajatella, että tällaiset lintulajit todella viihtyvät kaiken sen lumen ja kylmyyden keskellä! Kovin tyytyväiseltä lintututtavuutemme tuntui kuitenkin vaikuttavan olosuhteisiinsa..
Saapuminen Milford Soundin satamaan yllätti meidät kaikki upeilla maisemillaan ja bussikuskimmekin kertoi nauttivansa edessä avautuvasta maisemasta aina yhä uudelleen! Astuimme pieneen risteilijäalukseen, joka lähti lähes välittömästi kuljettamaan meitä kirkkaita vesiä pitkin kohti Milford Soundin vuonoa. Matkustusväki siirtyi pian satamasta lähtemisemme jälkeen ulos kannelle, sillä ympärillämme oli sen verran paljon nähtävää, etteivät kaikki kohteet olisi päässeet oikeuksiinsa laivan sisältä päin katsottuna. Ihastelimme mm. komeita ja jylhiä vuorenrinteitä, lukuisia vesiputouksia, rannalla paistattelevia hylkeitä sekä Milford Soundin vuonoa, joista tunnetuin on nimeltään Mitre Peak. Välillä risteilijäaluksemme ajoi laivan aivan vesiputouksen tuntumaan, jolloin saimme ikuistettua parhaimmat maisemakuvat sekä nautittua lähempää putouksen päälle heijastuvasta sateenkaaresta. Olemme Brunette-Heidin kanssa saaneet ihastella matkamme aikana lukuisista sateenkaarista, mikä on ollut yksi kauneimmista luonnon ihmeistä koko reissullamme. Jokainen kerta on ollut kuitenkin yhtä erityinen!!
Risteilymme aikana söimme ostamiamme eväitä aluksen sisätiloissa sekä vaihdoimme matkakuulumisia muiden bussimatkalaistemme kanssa. Iloinen puheensorina jatkui koko matkan ajan ja innostuimme aina välillä ottamaan yhteiskuvia laivan kannella! Meille molemmille Heideistä on ollut erityisen ihana kokemus tutustua näin mukavaan porukkaan ja oppia tuntemaan heitä paremmin matkan aikana! ..Ja kaikkia meitä on tietysti yhdistänyt myös erityinen harrastus –matkustus maailmalla, mikä on tehnyt tutustumisesta hyvin helppoa ja luontevaa!
Paluumatkalla kävimme läpi ottamiamme postikorttimaisemakuvia kameroistamme ja katsoimme bussikuskin suositteleman elokuvan nimeltä ”The World’s fastest Indian”(2005). Hän koki suurta ylpeyttä saadessaan kertoa meille, että elokuvassa vieraili paljon Uusi seelantilaisia näyttelijöitä, mikä tietysti on ihan ymmärrettävää.. ;)
12 tunnin matkapäivä oli onnellisesti ohi ja siirryimme Queenstowniin saavuttuamme viettämään viimeistä iltaa ravintolaan bussimatkaajiemme kanssa! Onneksi meillä on kaikki ne muistot yhdessä vietetyistä hetkistä.. sekä Facebook, jonka ansioista pysymme jatkossakin yhdessä J