perjantai 13. heinäkuuta 2012

Perjantai 13.07.2012 - kuukausi jo reissussa! shoppailupäivä Losissa

Tänään ajattelimme viettää hyvällä omallatunnolla tyttöjen shoppailupäivää läheisellä ostoskeskuksella. Kaiken tämän menon ja seikkailun jälkeen tuntui itse asiassa hyvältä viettää pientä rahantuhlauspäivää ja jättää nähtävyydet vähemmälle! Olimme kiinnostuneina selailleet hotellimme esitteitä valtavista ostosparatiiseista viime iltana ja yrittäneet arpoa niistä meille sopivinta. Jokainen esite tuntui kuitenkin sisältävän toinen toistaan enemmän kauppoja, joka teki valinnastamme entistä vaikeampaa.
Tiesimme ostosreissumme kuluttavan sen verran paljon energiaa tänään, että fiksuina nuorina naisina päätimme aloittaa päivämme nauttimalla hotellin runsasta aamiaista. Hotellin aamiainen yllätti meidät täysin, sillä odotimme vain perinteistä makeaa aamupalaa kuten rasvaisia ja sokerikuorrutteeseen hukutettuja donitseja ja muffineja. Seisovassa aamupalapöydässä meitä tervehtikin lukuisia eri makuisia jogurtteja, kirkkaan värisiä aamiaismuroja, pannukakkuja, puurohiutaleita, hedelmiä ja leipiä. Makeaosastolla oli otettu huomioon myös sokeririippuvaiset laittamalla esille erilaisia makeita herkkuja.
Täysien mahojen kanssa astelimme hotellin vastaanottoon ja tiedustelimme valitsemistamme ostoskeskuksista ja niiden sijainneista. Hotellin vastaanottovirkailijana oli tyylikäs latinonainen, jonka silmät kiiluivat kuullessaan meidän lähtevän ostoksille. Hänen silmistään pystyi aistimaan sen tunteen, kuinka häntä harmitti mielessään, ettei hän voinut lähteä mukaan ja kuinka hän joutui virumaan vastaanottopöydän takana seuraavat 12 tuntia. Ystävällisesti hän antoi kuitenkin erinomaiset ostosvinkit meille ja mainitsi muutaman vakioliikkeensä. Jutellessamme naisen kanssa viereemme ilmaantui tummiin nuhjuisiin vaatteisiin pukeutunut laiha mies, jonka katsoi hetken osoittamaamme esitteeseen ja tokaisi saman tein, että ”tuossa ostoskeskuksessa ei ole mitään nähtävää” ja ehdotti meille jotain pienempää ostoskeskusta, joka oli paljon pienempi edelliseen verrattuna. Oli kieltämättä vaikea uskoa, että mies, joka pukeutumisensa perusteella näytti melkein kodittomalta osasi meille välittömästi ilmaista kantansa alueen parhaista ostosmahdollisuuksista. Miehen neuvoa emme kuitenkaan noudattaneet vaan päätimme pysyä aikaisemmassa suunnitelmassamme.
Hotellin latinovirkailija suositteli meidät ottamaan taksin ostoskeskukselle, koska täkäläiseen tapaan emme päässeet minnekään ilman autoa. Julkista bussiliikennettä ei tavallisestikaan tunneta koko mantereella. Hotellilla oli oma ”luxorious car service”-taksiyritys, jonka auton virkailija lähetti meidät noutamaan samassa hetkessä. Taksiyrityksen nimi sai meidät molemmat pelästymään hetkellisesti, nimittäin luulimme hetkellisesti ostosrahamme hupenevan jo taksimatkaamme, jos yrityksen nimeen on katsominen. Vaikka olimme Los Angelesissa, se ei kuitenkaan tarkoittanut, että halusimme elellä kuin filmitähdet ja ajella limusiinilla pitkin kaupunkia! Pian meille kuitenkin selvennettiin, että taksiyrityksen harhaanjohtavasta nimestä huolimatta taksin hinta oli samaa luokkaa kaupungin yleisten taksien kanssa. Tämä antoi meille heti paljon keveämmän tunteen ja matka taksissakin tuntui menevän odotettua leppoisammin.
Ostoskeskus sijaitsi noin puolentunnin matkan päässä hotelliltamme. Taksin ajaessa ostoskeskusalueelle kuski kysyi mille ovelle halusimme hänen jättävän meidän. Ovia avautui joka suuntaan niin paljon, ettemme yksinkertaisesti osanneet päättää mihinkä niistä olisimme varsinaisesti halunneet jäädä! Yhteispäätöksellä päätimme lopulta ajaa ”varsinaiselle” pääovelle. Taksikuski toivotteli meille antoisaa shoppailupäivää ja ajoi rahat tyytyväisesti saadessaan pois luotamme.
Ensimmäinen kauppa, johon suunnistimme ostoskeskuksessa, oli Disney-kauppa! Yllättävää, että vielä näin aikuisinakin löydämme itsemme tuosta mikkihiiripehmolelujen täyttämästä kaupasta. Tähän käy hyvin sanonta, että ”jokaisessa meissä aikuisessa asuu pieni lapsi”. ;) Ja näin myös meissä Heideissä! Disney kaupassa ihastelun jälkeen lähdimme kävelemään yhdessä Heidin kanssa pitkin ostoskeskusten käytäviä ja yritimme hahmottaa edessämme avautuvia kauppoja ja niiden sijaintia. Meillä molemmilla oli tietysti tottuneen turistin tärkein ystävä eli ostoskeskuksen kartta. Näin isossa paikassa meidän tuli todella suunnistaa ja löytää päivän päätteeksi myös ulos tuosta suuresta sokkelosta eli kartta oli tähän erinomaisena apuna!
Yhdessä kiertelyn jälkeen päätimme Heidin kanssa erottautua toisistamme tunniksi, jolloin saimme rauhassa keskittyä omien tuliaistemme ostoon. Minulla kesti eräässä kaupassa odotettua pidempään ja ikäväkseni huomasin, että puhelimestani ehti loppua akku, jolloin en saanut Heidille ilmoitettua myöhästymisestäni. Lähdin kiiruulla juoksemaan toisesta päästä ostoskeskusta kohti tapaamispaikkaamme. Kesken juoksun kuulin kuitenkin oman nimeni huudettavan jostain yläilmoista ja katsahdin hetkeksi ylös. Tuttu henkilö nojaili ostoskeskuksen yläkaiteille lukuisten ostoskassien peittämänä. Heidi vilkutteli ja viittoi minua tulemaan ylös rullaportaita. Oli se vaan huvittunut tunne, kun tajusi kuinka olimme kohdanneet jossain kaukana kohtaamispaikastamme, vaikka olin myöhässä ja puhelimeni ei toiminut. Tunnin erossaolon aika tuntui jo tarpeeksi pitkältä ja sen vuoksi olikin erityisen mukava jatkaa taas yhteistä kiertelyä Heidin kanssa. Näinhän sitä kuitenkin oltiin kuljettu jo viimeiset neljä viikkoa!
Ostosten lomassa kävimme myös nauttimassa Food cornerin ruuasta, jossa Brunette-Heidi söi meksikolaisen burrito-aterian ja itse söin lihavartaita meksikolaisen riisin kera. Neljän viikon intialaispainotteisen ruuan jälkeen meksikolainen ruokakulttuuri oli erinomainen ja raikas valinta meille molemmille! (yhtään tietysti intialaista ruokaa väheksymättä..;) )
Ostoskeskuksessa pystyi todella aistimaan ajantajun kadottamisen, nimittäin kun seuraavan kerran katsoimme kelloon, se näytti jo seitsemää illalla! Emme olleet uskoa sitä tosiasiaa, että olimme saaneet lähes koko päivän kulumaan sisätiloissa. Myyjät tuntuivat joka kaupassa olevan mielissään, kun saivat olla polttavaa helleaurinkoa piilossa tehokkaasti ilmastoiduissa kaupoissaan! Kieltämättä tunsimme molemmat lievää häpeän tunnetta, kun olimme ”hukanneet” yhden kuumista kesäpäivistä ostoskeskuksessa palelemiseen, mutta ainakin olimme sen kustannuksella saaneet tehtyä erinomaisia ostoksia!
Lukuisat kassit käsissä lähdimme reippailemaan kohti ostoskeskuksen pääovea ja suunnistimme kohti kaupungin keskusta-aluetta. Keskusta-alueella oli helppo liikkua jalkakäytäviä pitkin ja teiden vierustalla oli mukava välillä jäädä ihastelemaan välillä kaupan näyteikkunoita. Perinteiseen tapaamme kuuluen oli aika suunnistaa myös nauttimaan päivän Starbucks-juomat, joten jäimme erään kadun varteen pitämään pientä taukoa. Seuranamme samassa kahvilassa oli myös paikallinen poliisipartio, jonka juomatilausta jokainen kahvila-asiakas kuunteli korva herkkänä. Tunne Starbucksissa oli hyvin amerikkalainen ja kotoisa ja nautimme tästä hetkestä täysin tuntein Heidin kanssa!
Nesteytettyämme itsemme kunnolla otimme vielä kuvia itsestämme Los Angelesin auringonlaskun maisemissa ja kävimme läpi kaikki merkkivaatekassimme, joita reissumme aikana oli yllättäen ilmaantunut nopealla tahdilla kannettavaksemme! (Tyypillinen vaiva Amerikassa ja erityisesti vielä suomalaisella alle 25-vuotiaalla naisella!) Tehokkuutemme ansiosta saimme itsemme vielä erääseen tavarataloon puoli tuntia ennen kaupan sulkemisaikaa ja teimme viimeiset pikaostokset ja juttelimme tuttavallisesti erään myyjän kanssa. Tavaratalon sulkeutuessa meidät ohjattiin talon takapihalle, josta aloimme välittömästi soittaa itsellemme taksia Brunette-Heidin kännykästä. Se osoittautui kuitenkin haastavammaksi kuin olimme osanneet kuvitellakaan. Jouduimme soittamaan useamman kerran taksin yleisnumeroon, ennen kuin saimme virkailijan kiinni. Sen lisäksi jouduimme antamaan osoitteen taksikusille ja neuvomaan hänet ovelle, josta hän tulisi meidät noutamaan.
Tähänastinen matkamme oli kuitenkin onneksi opettanut meille selviytymisen taitoja haastavissakin tilanteissa, joten  tämäkään tapahtuma ei meitä paljoa kohauttanut. Kävelimme tavaratalon pääovelle, joka sijaitsi toisella puolen takapihasta katsottuna. Odottelimme arviolta puolisen tuntia ennen kuin taksikuskimme vihdoin ajoi tavaratalon edustalle. Emme olisi koskaan pystyneet arvaamaan, että tulisimme tapaamaan ärsyttävimmän taksikuskin koko Los Angelesissa tulevan matkamme aikana. Taksikuski oli syntyjään venäläinen ja puhui hyvin korostetulla ja vihasävyisellä nuotilla meille koko matkan ajan. Hän kertoi mm. omia kärkkäitä mielipiteitään Los Angelesin eri yökerhoista ja kertoi meille kaikesta muusta yhtä vähäpätöisestä asiasta. Useasti tuntui siltä kuin hän olisi ollut vihainen meille jostain. Hotellille päästyämme nousimme salamannopein askelin pois autosta ja iskimme rahat miehen käteen. Samassa olimme jo mahduttamassa itseämme hotellin ovesta sisään kera ostoskassiemme!
Vaikka päivä oli ollut kaikin puolin raskas (sekä meille, että lompakoillemme), halusimme vielä lähteä juhlistamaan onnistunutta ostospäiväämme kaupungin keskustan ravintolaan. Sieltä kotiuduimme puolenyön aikaan ja kävimme unihiekat silmissämme nukkumaan univelkojamme pois..:)