tiistai 10. heinäkuuta 2012

Tiistai 10.07.2012 - Rento päivä Fidzillä :)

Tänään otettiin ihan rennosti! Heräsimme kahdeksan aikoihin ja menimme hotellin aamiaisella joka ylitti odotukset. Oli paahtoleipää, mysliä, muroja, papuja, paikallista puuroa, hedelmiä ja erilaisia makeita leivoksia. Ja tietenkin taas srilankalaista teetä onneksi. Tulikin jo liian pitkä tauko ;)

Lähdimme tutkimaan aamiaisen jälkeen läheistä kylää, joka ei kuulemma sijaitsisi kaukana. Olimme molemmat pukeneet hellevaatteet päälle mikä tuntui ihanalta pitkän ajan jälkeen. Varmuuden vuoksi myös sateenvarjo oli mukana, olihan Fidzillä nyt talvi joten sateita osasi odottaa. Matkalla tapasimme ryhmän paikallisia, jotka olivat innoissaan tavatessaan suomalaisia näin kaukana. Suomalaisia on kuulemma todella vähän Fidzillä, paljon enemmän on tietysti Uudesta-Seelannista ja Australiasta (näistä naapurimaista).  Sovimme että näemme seuraavana päivänä uudestaan paremmalla ajalla. He lupasivat näyttää heidän kyläänsä ja perhettään.

Löysimme ”keskustan” (Arts Village), joka osoittautuikin enemmän turistikyläksi kuin tavalliseksi paikalliseksi keskustaksi.  Pieniä kojuja täynnä turisteille suunnattua tavaraa, mutta ei mitään ylihinnoiteltua. Ensimmäinen asia minkä ostimme oli postikortit. Joka maasta olemme päässeet lähettämään postikortteja kotisuomeen ja muualle maailmalle. Kiertelimme ja mukaan tarttui pieniä tuliaisia aina silloin tällöin.
Lounaspaikaksi valitsimme kodikkaan ja hyvän hintatasoisen ravintolan mistä sai curryä, ”Oaks”-ravintola. Blondi-Heidi otti kanacurryn ja minä otin kalacurryn. Namskis!! ;)

Kaupungilla kiertelyn jälkeen kävelimme takaisin hotellille ottamaan loppupäivän rennosti. Lähdimme kävelemään iltapäivällä yhdessä rannalle ja ihailemaan merta. Merellä on ainakin minussa se vaikutus, että menen helposti omiin ajatuksiini. Haaveilemaan tulevista reissuista, ikävöimään vanhoja paikkoja ja miettimään omaa elämää. Myöhemmin me molemmat tehtiin omia haaveilureissuja rannalle, pohtimaan omia ajatuksiamme. Rannalla on vaan niin ihanaa vaan istua ja katsoa merelle. Voisin istua siellä tuntikausia vaan katsellen merelle. Kuten tein Sri Lankassa parina iltana. Kotona täytyy sitten mennä järven rannalle ja kuvitella olevansa meren rannalla, vaikka eihän se ole läheskään sama asia. Meri on vaan meri <3

Päivällä tuli välillä kuurosade, mutta kyllä aurinkokin aina silloin tällöin pilkahti. Ja vaikka välillä sataisikin, mutta kun lämmintä on kuitenkin niin ei se haittaa. Olemme kuitenkin saaneet nauttia uskomattoman hyvistä säistä koko matkan aikana, mikä on ollut tärkeintä. Uudessa-Seelannissa sade olisi haitannut vielä enemmän koska siellä oli paljon kylmempi jo valmiiksi. Täällä lämpötila ei kuitenkaan putoa niin paljon, että se haittaisi.

Illalla kirjoiteltiin blogia ja mentiin jälleen syömään hotellille. Illalla on jo niin pimeää, ettei tee mieli lähteä etsimään ruokapaikkaa kauempaa, ja kun tiedämme että hotellin ruoka on niin hyvää ja kuitenkin kohtuullisen edullista. Illalla vielä tutut skypeilyt ja netti selailut ennen nukkumaan menoa. Huomenna onkin jo toiseksi viimeinen päivä täällä maailman toisella puolella sijaitsevalla paratiisisaarella, mikä tuntuu oudolta. Onneksi tuntuu että täällä olisi ollut jo kauemmin. Olemme puhuneet Blondi-Heidin kanssa, että todella nopeasti saamme tunteen että olemme olleet maassa kauemmin mikä on ihanaa. Aika tuntuu menevän hitaammin ja että olemme viettäneet kauemminkin kohteessa. Huomenna vielä shoppailua ja toivottavasti lisää uusia ystäviä!!