torstai 5. heinäkuuta 2012

Torstai 05.07.2012 - Wanaka

Karavaani lähti liikkeelle jälleen kerran tänä aamuna, tosin tänä aamuna saimme kuskilta luvan nukkua hieman myöhempään (voi kun se tuntuikin luksukselta!). Starttasimme klo 8.20 ja saimme heti bussissa kuulla kehut kuskiltamme, kuinka hyvin olimme noudattaneet sovittuja lähtöaikatauluja matkallamme! Lisäksi hän oli innoissaan siitä, ettei ollut eilisen matkamme jälkeen löytänyt yhtään roskaa bussista! Se olikin niitä ensimmäisiä asioita, joista saimme kuulla noustessamme bussin kyytiin ensimmäistä kertaa lautalta saavuttuamme. Kun bussikuskin sääntöjä noudatettiin, niin mieskin oli heti kummasti paremmalla tuulella! ;)
Wanakaan oli matkaa vain vajaa kolme tuntia, mutta perinteisen matkan kulumme tuntien, niin pysähdyimme jälleen ottamaan kuvia entistä upeimmista nähtävyyskohteista ennen määränpäähämme saapumista. Ensimmäinen nähtävyyspaikkamme oli Lake Wanaka, joka tunnetaan Uuden Seelannin neljänneksi suurimpana järvenä. Oli ihana herätellä itseään uuteen aamuun virkistävässä vuoristoilmastossa noustessamme bussista ulos! Bussikuskimme ohjeisti, että saisimme puoli tuntia aikaa tutustua Wanaka-järveen ja sen ympäröivään maastoon. Wanaka-järvelle kävely ja takaisin oli 20 minuuttia bussikuskin sanojen mukaan eli lähdimme kaikki porukalla kävelemään kohti järveä. Minussa ja Brunette-Heidissä todella asuu pieni liikunnallinen minä, nimittäin lähdimme reippain askelin ohittelemaan edessä käveleviä bussimatkalaisiamme. Pian olimmekin jo joukon päänä ja johdimme koko porukan järvelle asti. Järvimaisema avautui kauniina ja tyynenä edessämme. Meille tuhansien järvien maasta saapuneille matkalaisille maisema ei kuitenkaan ollut ennennäkemätön, mutta vuoristomaisema takana paljasti kuitenkin totuuden siitä, ettemme olleet Suomessa.. ;)
Reipas kävely jatkui valokuvien ottamisen jälkeen ja lähdimme Brunette-Heidin kanssa kävelemään samaa reittiä takaisin. Huutelimme muille (hieman hitaammin käveleville) vastaan tuleville, että matkaa olisi heillä edessä vielä kaksi kilometriä.  Useat heistä tuntuivat ottavan sen ihan tosisaan! :D Yllätyimme kuinka nopeasti olimme kävelleet Brunette-Heidin kanssa matkan –kymmenessä minuutissa! Totesimme siihen, että voisimme ensi vuonna osallistua kävelyn Suomen mestaruuskisoihin ensi vuonna! Nopea kävelylenkkimme jätti meille vielä reilusti aikaa nauttia rauhassa aamupala Wanaka-järven kahvilassa. Tilasin itselleni aamiaisburriton ja Brunette-Heidi valitsi itselleen herkullisimman musli-annoksen, mitä olemme kumpikaan koskaan nähneet. Tietysti aamiainen sisälsi myös chai latte-teetä, mutta se nyt kuuluu jo automaattisesti aamupalaamme tällä matkalla!
Matka jatkui jälleen hilpeissä tunnelmissa bussikuskimme jututtaessa ja naurattaessa meitä matkalaisia! Hän oli laatinut meille myös matkaan sopivan soittolistan, joka sisälsi toinen toisiaan hassumpia ja hullunkurisempia kappaleita. Yhdessä kappaleessa eräs kitaraa soittava jenkkilaulaja luetteli nopeaan tahtiin eri maita ja jokaisen matkalaisen oli huudettava ”hep” kuullessaan oman maansa mainittavan kappaleessa. Maita lueteltiin kuitenkin sellaisella vauhdilla, etteivät kaikki ehtineet reagoida niihin.  Bussikuskissa tämä tilanne aiheutti erityistä hilpeyttä. Hänestä oli nimittäin huvittavaa huomata, etteivät kaikki matkalaiset tunnistaneet omaa maataan kappaleesta (tai toisin sanoen ehtineet kuulemaan sitä kappaleesta!). Aina välillä hän antoi meille myös sivistyksellisiä tietoiskuja ja kertoi mm. Slump-nimisistä eläimistä, joista varoitettiin useasti tien vieressä sijaitsevilla liikennemerkeillä. Nämä Slumpsit ovat kuulemma opossumin ja wombatin väliltä ja niiden silmien sanotaan olevan hyvin lähellä toisiaan. Ne ovat lisäksi rauhoitettuja eläimiä ja tulevat pesistään ulos yöaikaan.
 Matkamme aikana meillä on ollut kisa siitä, kuka saisi otettua kuvan tästä mystisestä Slump-eläimestä! Tämän matkamme aikana oli tarkoitus julistaa voittaja, mutta odotettavasti kukaan ei ollut liikkunut yöaikaan saadakseen napattua tätä voitokasta kuvaa. Hetken päästä bussikuski nosti bussin etuikkunalta ylös pehmolelun ja kohdisti sen meihin matkalaisiin. Koko bussipoppoo yhtyi kuuluvaan nauruun. Pehmolelun mahassa nimittäin luki ” I’m a slump”. Voitto olisi siis tullut, jos olisi ottanut kuvan pehmolelusta, mutta tietysti kukaan ei ollut sitä huomannut! Kaikki olimme siis vaanineet pelkästään oikeaa slumpsia!
Seuraava pysähdyksen arvoinen paikka oli Thunder Creek-falls! Pysäytimme bussimme tien reunaan ja lähdimme kävelemään kohti putouksia. Bussista ulos astuttuamme tunsimme yhtäkkiä voimakkaan tuulen tulevan meitä kohti ja ylittäessämme tietä tuntui, kuin tuuli olisi temmannut minut mukaansa! En muista pitkään aikaan olleen niin voimakasta tuulta missään! Onnistuimme kuitenkin taistelemaan tuulta vastaan ja pääsimme vihdoin putouksille asti! Näkymä oli kuitenkin kaiken sen työn arvoinen! Olimme ehtineet nähdä Uuden Seelannin matkan aikana useita eri putouksia, mutta nämä putoukset erottuivat edukseen hyvin erityisellä tavalla! Nimittäin putouksien päälle heijastui voimakkain värein loistava sateenkaari. Emme pystyneet aluksi edes ottamaan kuvia, vaan tuijotimme vain edessä olevaa uskomatonta ilmiötä. Pitkän ihastelun jälkeen lähdimme takaisin bussille tuulen saattamana.
Saavuimme Wanakaan iltapäivällä ja veimme rinkkamme uuteen backpacker-hostelliin. Valitettavasti meitä odotti paikan päällä jälleen kylmä huone. Tuntuu, että mitä etelämpään siirrymme, sitä koleimmiksi huoneemme muuttuu. Menin kuitenkin hetken päästä kysymään hotellin virkailijalta saisinko ylimääräisen patterin huoneeseemme. Virkailija yritti tarjota ylimääräisiä peittoja, mutta laitoin tiukasti vastaan ja vaadin ainoastaan lämpöpatteria. Kehotukseni tuntui toimivan sillä virkailija lähti hakemaan patteria välittömästi takahuoneesta. Laitoin patterit huutamaan huoneeseemme ja siirryin hostellin oleskelutilaan päivittämään blogia takkatulen läheisyyteen. Brunette-Heidi halusi lähteä muutaman bussiryhmäläisemme kanssa viettämään iltaa, joten jäin kirjoittelemaan rauhassa hostelliimme. ”Matkahuoltajaisämme” Gabriel tuli välillä juttelemaan kanssani ja pitämään seuraa Brunette-Heidin ollessa ulkona.
Porukka palasi hostellille kuitenkin takaisin jo pian ja jatkoimme rentoa jutustelua yhdessä oleiluhuoneessa. Porukasta yksi oli Irlannin pohjoisosista, joissa puhutaan hyvin vaikeaselkoista englantia. Aluksi oli hyvin vaikea seurata tämän miehen puhetta, mutta vähitellen aloimme ymmärtää häntä yhä paremmin. Hänen britti tyttöystävänsä kertoi meille, että hänenkin oli aluksi vaikea ymmärtää poikaystävänsä puhetta heidän seurustelusuhteensa alussa. Mutta tätäkin haastavaa aksenttia oppii ymmärtämään puhumalla ja kuuntelemalla.. ;) Taas olimme ylittäneet itsemme tässäkin suorituksessa! Go Heidis!!! ;)